Entusiastbilträff i Jämtlands Nyby
Veterantraktorn stal showen. Sveriges enda körbara
Midwest Utilitor, en veterantraktor av det mer ovanliga slaget, blev det
stora dragplåstret när Jämtlands Veteranbilklubb besökte Nybygården i
Jämtlands Nyby.
Visserligen deltog bara hälften så många entusiastfordon
som i fjol. Men att ett sjuttiotal härliga ekipage ändå trotsar det åskhotande
vädret visar att den omtalat körglada vägen och arrangemangen på plats
verkligen är lockande.
Text och bild Per Ericsson
Klart är att veteranbilsfolk gärna åker till Jämtlands Nyby, 40 km. nordöst
om Östersund.
För det hör sannerligen inte till vanligheterna att man en regnig kväll
spontant drar ihop 65 veteranbilar, en unik amerikansk veterantraktor,
samt en tysk UniMog som dessutom är Sveriges äldsta, och åker iväg ut
på landet!
Orsaken är att byns föreningshus, Nybygården, är ett av sommarens mest
populära besöksmål när Jämtlands Veteranbilklubb genomför sina så kallade
onsdagsfärder.
Trots regntunga moln fylldes parkeringen vid Nybygården snabbt av både
fordon, folk och inte minst bilentusiaster som kollade in varandras vedermödor.
För det är precis vad handlar om. Många fordonsägare som tillbringat ett
oräkneligt antal vintertimmar i garaget passar på att visa upp de blänkande
resultaten vid besöket i Nyby.
Just i år var inslaget av tyska bilar påfallande.
Bland gammelmersor med blänkande kylarstjärnor trängdes även en idag smått
unik Goliath GP 700 E. Bilen har stått 46 år i en lada. För att starta
krävde den i stort sett endast en översyn av motor och bromsar.
Även ett exemplar av den tyska så kallade biltraktorn UniMog hade tillbringat
ungefär lika många år i ett garage.
Trots det var den körbar och visades upp i ett fint orenoverat originalskick.
Begreppet tysk kvalitet kändes helt rätt.
Förutom 'bilmingel' varvades kvällen med lotterier, mat, fika samt omröstningen
"peoples choise" bland de utställda fordonen.
I år var det ingen tvekan om vem som skulle knipa Nybygårdens åtråvärda
pris. Det gjorde Johan Andersson från Brevåg i Lit. Med mer än 2 000 arbetstimmar
nedlagda under tre år på sin Chevrolet Bel Air från 1957 var han helt
ohotad.
Noteras bör att bakom stora delar av arrangemanget, som besöktes av drygt
200 personer, står byns ungdomar. Ett faktum som åtskilliga besökare till
sin positiva överraskning kunde konstatera!
Midwest Utilitor, en amerikansk traktor från 1920, uppmärksammades.
Oskar Arhusiander skapar myggfria förutsättningar med Midwest Utilitor.
65 fordon trängdes på finbilsparkeringen.
Kännarmaner. Tyska 1950-talsbilar tål att skärskådas.
Välförtjänt segrare. Johan Andersson från Lit har lagt ner mer än 2 000
timmar på att renovera sin Chevrolet Bel Air från 1957.
|