Entusiastbilträff i Jämtlands Nyby
Veterantraktorn stal showen.
Sveriges enda körbara Midwest Utilitor, en veterantraktor av det mer ovanliga slaget, blev det stora dragplåstret när Jämtlands Veteranbilklubb besökte Nybygården i Jämtlands Nyby.
Visserligen deltog bara hälften så många entusiastfordon som i fjol. Men att ett sjuttiotal härliga ekipage ändå trotsar det åskhotande vädret visar att den omtalat körglada vägen och arrangemangen på plats verkligen är lockande.
Klart är att veteranbilsfolk gärna åker till Jämtlands Nyby, 40 km nordöst om Östersund. För det hör sannerligen inte till vanligheterna att man en regnig kväll spontant drar ihop 65 veteranbilar, en unik amerikansk veterantraktor, samt en tysk UniMog som dessutom är Sveriges äldsta, och åker iväg ut på landet!
Orsaken är att byns föreningshus, Nybygården, är ett av sommarens mest populära besöksmål när Jämtlands Veteranbilklubb genomför sina så kallade onsdagsfärder. Trots regntunga moln fylldes parkeringen vid Nybygården snabbt av både fordon, folk och inte minst bilentusiaster som kollade in varandras vedermödor.
För det är precis vad handlar om. Många fordonsägare som tillbringat ett oräkneligt antal vintertimmar i garaget passar på att visa upp de blänkande resultaten vid besöket i Nyby. Just i år var inslaget av tyska bilar påfallande.
Bland gammelmersor med blänkande kylarstjärnor trängdes även en idag smått unik Goliath GP 700 E. Bilen har stått 46 år i en lada. För att starta krävde den i stort sett endast en översyn av motor och bromsar. Även ett exemplar av den tyska så kallade biltraktorn UniMog hade tillbringat ungefär lika många år i ett garage. Trots det var den körbar och visades upp i ett fint orenoverat originalskick. Begreppet tysk kvalitet kändes helt rätt.
Förutom ’bilmingel’ varvades kvällen med lotterier, mat, fika samt omröstningen ”peoples choise” bland de utställda fordonen. I år var det ingen tvekan om vem som skulle knipa Nybygårdens åtråvärda pris. Det gjorde Johan Andersson från Brevåg i Lit. Med mer än 2 000 arbetstimmar nedlagda under tre år på sin Chevrolet Bel Air från 1957 var han helt ohotad.
Noteras bör att bakom stora delar av arrangemanget, som besöktes av drygt 200 personer, står byns ungdomar. Ett faktum som åtskilliga besökare till sin positiva överraskning kunde konstatera!
Text och bild: Per Ericsson